Translate

29 czerwca 2015

Dziś na moim stole... peonie.

mj | 23:30
Mamy sezon na piwonie, zwane również peoniami. Ja wolę tę drugą nazwę, wydaje mi się delikatniejsza i bardziej adekwatna do urody tych przepięknych roślin.

Dziś na moim stole... właśnie one :) 

Mają tak dekoracyjne kwiatostany, że - moim zdaniem - wręcz kłócą się z jakimikolwiek ozdobami. Dlatego wybrałam dla nich biały prosty wazon, w sąsiedztwie delikatnej białej lampki i ceramicznych ptaszków.
Uroda sama w sobie...
I tak pięknie pachną...


PEONIA...

Uznawana jest za królową kwiatów w Chinach i w Japonii (tak, jak u nas róża). Uważa się ją tam za symbol bogactwa, dobrobytu i szczęścia.

Piękna roślina... 

Peonie również w naszym kraju bywają ozdobą ogrodów, chociaż nie słyszałam, aby przypisywano im takie znaczenie jak w Chinach czy w Japonii. Równie efektownie peonie prezentują się jako kwiaty cięte. Występują w pięknych pastelowych kolorach, od ciemnego różu, poprzez odcienie jaśniejsze, aż po biel. Sama nie wiem, które najbardziej mi się podobają :)

O urodzie peonii niezbicie świadczy fakt, że motywy jej kwiatów często wykorzystywane są w dekoracjach tkanin, porcelany czy obrazów. Jej uroda również często opisywana jest w literaturze, 


Uprawiane są w krajach, w których występują mroźne zimy, 
ponieważ po przejściu takiego okresu spoczynku zawiązują obficie pąki kwiatowe.
Większość gatunków to byliny, ale część z nich to krzewy do 2,5 m wysokości. 
/Wikipedia/

Najlepiej wyglądają w prostych wazonach, dobranych rozmiarem do ilości kwiatów tak, aby nie były ściśnięte. 


Według florystów nie powinny być ustawiane w przeciągu i w pełnym słońcu, ale również nie w pobliżu owoców, których zapach podobno przyspiesza ich więdnięcie. 


Znawcy mówią, że aby peonie dłużej utrzymały swoją świeżość, warto dodać do wody aspirynę albo węgiel leczniczy. Moja babcia twierdziła, że peonia dłużej wytrzyma, gdy do wody wrzuci się miedziaka (pieniążek). Ciekawe :) 


Peonia to piękny kwiat i w naszych warunkach bardzo tani. Ma jednak jedną zasadniczą wadę... jej uroda jest niestety sezonowa. Dlatego cieszmy oczy i duszę, ozdabiając w tym czasie nasze domy, pracownie i biura właśnie peoniami (czy piwoniami jak ktoś woli).
Czas ich jest baaardzo krótki.



2 komentarze:

  1. Mi podobają się Peonie w kolorze bladego różu :) Zawsze, gdy tylko pojawia się u mnie w domu nie mogę się doczekać kiedy się rozwinie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nooo :) Mnie jeszcze białe, ale właściwie to wszystkie :)

      Usuń

Jakiś komentarz?... Zachęcam :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wariacje wokół stołu ... © 2013. All Rights Reserved | Powered by-Blogger

Distributed By-Blogspot Templates | Designed by-Windroidclub